Suomibhangra

Suomibhangran tarinaa

Kirjoittanut: Iiris Nikanne

Idea intialaista musiikkiperinnettä ja suomalaisuutta fuusioivasta bändistä syntyi intialaiseen kulttuuriin perehtyneelle kansanmusiikin maisteri Kiureli Sammallahdelle päähänpistona, ja maailman ensimmäinen suomibhangra-yhtye Shava on sittemmin valloittanut energisellä tanssimusiikillaan keikkalavoja Suomen lisäksi ympäri maailmaa. Monet muistavat heidät vuoden 2015 UMK:n finaalista.

Shava-2

Bändin perustaja Kiureli Sammallahti oli opiskellut intialaista musiikkia jo ennen Sibelius-Akatemian opintojaan. Ensimmäisen kerran Sahaja-joogasta kiinnostunut muusikko matkusti vuonna 1995 Nagpurissa sijaitsevaan Late P.K. Salven musiikkiakatemiaan kokeilumielessä: ”Kun alunperin lähdin parikymppisenä Intiaan opiskelemaan intialaista musiikkia, en arvannut, että siitä tulisi niin oma, sydäntä lähellä oleva juttu.” Paikan päällä intialainen musiikki kuitenkin avautui ja kolahti – jopa siinä määrin, että siitä on muodostunut Sammallahdelle elämäntyö. Kipinän sytyttyä hän on kartuttanut osaamistaan useammalla Intian reissulla ja opiskellut paikallisten mestareiden johdolla.

Sammallahden mukaan intialaisen ja suomalaisen musiikin väliltä löytyy niin eroavaisuuksia kuin yhtäläisyyksiäkin. ”Intialainen musiikki ei ole samalla tavalla narratiivista kuin länsimainen, vaan keskittyy olemaan enemmän tässä ja nyt”, Sammallahti kertoo ja lisää, että intialaisessa klassisessa musiikissa raaga on yksi tunnetila ja kappaleessa pureudutaan meditoimaan yhtä tunnelmaa. Suomalaisen muusikon näkökulmasta teknisesti haastavimmaksi osa-alueeksi hän nostaa melismaattisuuden.

Toisaalta intialaisen populaarimusiikin melankolia on tyypillistä myös suomalais-ugrilaiselle ja slaavilaiselle perinteelle, ja kansanmusiikkia edustavassa Shavan päägenressä, bhangrassa, käytetään samanlaisia sanarytmejä sekä vähäsävelisyyttä kuin vanhassa suomalaisessa kansanmusiikissa. Lisäksi niin Intiassa kuin Suomessakin merkittäviä kappaleiden teemoja ovat rakkaus, isänmaallisuus, egon kohotus, hengellisyys ja juhliminen. ”Varsinkin nykybhangrassa, tai oikeastaan myös perinteisestikin, alkoholi on yleinen teema”, Sammallahti naurahtaa.

Shava – bhangraa suomalaisittain

Musiikkialalla monipuolisesti vaikuttavan Sammallahden tunnetuimman bändin, Shavan, päätyyli bhangra on Punjabin maaseudulta Pohjois-Intiasta kotoisin olevaa kansanmusiikkia. Bhangrassa yhdistyy moni Sammallahdelle tärkeä asia: muun muassa intialaisuus, kansanmusiikki ja viihdyttävyys bilemusiikkina. Genre on lisäksi hienolla tavalla vähemmän itsetietoista kuin moni muu kansanmusiikki: ”Bhangrassa on kiehtonut myös se, että vaikka se tavallaan on niin muinaista ja perinteikästä, se on toisaalta myös jokamiehen – ja “’jokajuntin”’ – musiikkia nykypäivänä”.

Shava hyödyntää elementtejä myös intialaisesta klassisesta musiikista ja soveltaa intialaista perinnettä suomalaisittain. Valtaosa kappaleista on suomenkielisiä, ja useat sanoitukset kuvaavat suomalaisen arjen tilanteita kuten esimerkiksi aamubussissa matkustamista, kesäistä kalaretkeä ja hernesopan syömistä. Monista kappaleista välittyy myös yhteiskunnallisia teemoja sekä tasa-arvon ja toisten kunnioittamisen puolesta puhumista.

Kulttuurien kohtaamisia

Suomalaisuuden ja intialaisen musiikin fuusio on herättänyt ihmisissä erilaisia reaktioita.

Nagpurissa suomalaista miestä ei oudoksuttu, sillä kaupungissa oli muutenkin paljon länsimaalaisia opiskelijoita, mutta lähes täysin intialaisten asuttamassa Hublin kaupungissa opettajan yritys järjestää perhemajoitusta kaatui eurooppalaiseen muusikkoon kohdistuviin ennakkoluuloihin. Monet ikimuistoisimmista keikkakokemuksista liittyvät kulttuurien välisten siltojen rakentamiseen.

Esimerkiksi Sammallahti muistelee lämmöllä esimerkiksi Shavan ensimmäistä esiintymistä Kanadassa intialaisten järjestämillä festareilla:”Esiinnyimme heti väliajan jälkeen, ja yleisö hämmästeli oudon näköisiä valkoihoisia esiintyjiä. Aluksi esitimme suomenkielisen biisin, ja porukka oli ymmällään, mutta kun rupesimme laulamaan potpuria punjabiksi, koko yleisö villiintyi ja rupesi kiljumaan.”

Hauska anekdootti löytyy myös Suomesta: ”Olimme Helsingissä soittamassa bollywood-tanssijoiden järjestämällä klubilla, ja siellä oli sattumalta siilitukkainen, tosi perustyypin oloinen suomalainen jätkä paikalla. Hän tuli selittämään meille, että ’kuulkaapa minä oon elänyt maaseudulla melkeen koko ikäni ja omin käsin kääntänyt kaskea, mutta että teijän musiikkia me suomalaiset kaivataan’.” Kiureli Sammallahti toteaakin, että vaikka Shava lähestyy globaaliuden aihetta huumorin kautta, taustalla on kuitenkin myös pyrkimys välittää viestiä siitä, kuinka me kaikki olemme kuitenkin pohjimmiltaan samanlaisia.

Bändin kotisivut: suomibhangra.com
Julkaistu Synkooppi-lehden op. 120:ssa

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s