Mitä Pisa-tulokset kertovat?

Pisa-tutkimuksen tulokset julkaistaan 3. joulukuuta. Viimeaikaiset tutkimustulokset viittaavat siihen, että yhdeksäsluokkalaisten taidot matematiikassa ovat heikentyneet, ja Suomen Pisa-sijoituksen ennustetaan laskevan, ellei jopa romahtavan. Miten tämä vaikuttaa keskusteluun siitä, miten suomalaista koulua ja opettajankoulutusta tulisi kehittää?

Yle uutisoi Pisa-tulosten olevan suomalaisen koulutusjärjestelmän menestystarina.  Onko Suomen hyvä Pisa-menestys johtanut uskoon siitä, että pysyminen huipulla on pysyvää? Entä mitkä eri tahot tulevat esittämään kehitysehdotuksia ja -vaatimuksia tulosten mahdollisesti heikentyessä? Koulutuskeskustelun avoimuus on tärkeää, jottei peruskoulun tulevaisuutta nähdä liian yksipuolisesti vain tiettyjen intressien näkökulmasta.

Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka tuo esille, että Pisa-tulosten lisäksi tulisi keskittyä Suomen koululaisten vähäiseen opiskeluintoon sekä kouluviihtyvyyteen. Luovuustutkija, emeritusprofessori Kari Uusikylä puolestaan kommentoi, että yhteiskunnallinen pahoinvointi lisääntyy kaiken aikaa, mikä tarkoittaa kotien ja lasten pahoinvointia. Tällöin energia menee elämästä selviämiseen eikä opiskeluun. Uusikylä korostaakin koulun merkitystä yhteiskunnallisten arvojen kuvastimena.

Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL kommentoi aihetta Facebookissa seuraavasti: “Miten käy Pisassa? Kostautuuko se, että olemme kymmenen vuotta ratsastaneet aallon harjalla? Suomessa ei ole keskusteltu lainkaan siitä mitä tulisi tehdä että aallon harjalla myös pysyttäisiin ilman mahalaskua? Kasvatus ja opetuspuolelta leikataan. Tuntikehykset on laitettu minimiin ja paikoin pätevistä opettajista on pulaa? Pisa-opetussuunnitelmaa emme halua! Toivomme että saisimme tehdä työtä johon meidät on koulutettu ja saisimme tehdä sitä ilman pelkoa lomautuksista, homeesta tai muista rahoituksen heikennyksistä, joita jatkuvalla syötöllä toteutetaan.”

***

PISA (Programme for International Students Assessment) on OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, joka tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista sekä koulun ulkopuolella tapahtuvasta oppimisesta kansainvälisessä vertailukehyksessä. PISA-ohjelmassa arvioidaan kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa. Viimeisin PISA-tutkimus tehtiin vuonna 2009, jolloin pääalueena oli lukutaito. Tänä vuonna pääalueena on matematiikka.

***

Lähteet ja lisätiedot:

Yhdeksäsluokkalaisten osaaminen romahti. Helsingin Sanomat 14.11.2013.
Koulutusylpeilylle uhkaa tulla loppu: Pisa-jalokivi vaarassa. Taloussanomat 5.10.2013.
Jatkuuko Suomen Pisa-menestystarina? Yle.
Näkökulma: Pisa ja minä. Yle 25.11.2013.
Tutkija: Sekä opettajat että virkamiehet tulkitsevat Pisa-tutkimusta omaksi edukseen. Yle 27.11.2013.
PISA-tutkimus ja Suomi. OKM.

Teksti: Jasmine Gustafsson, Liisa Kokkoniemi, Netta Metsäaho ja Peducan edunvalvontatiimi

kynät

Kuva: Riikka Helminen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s