Opiskelijoiden oppimisvaikeudet tulee huomioida opetuksessa ja joustavat suoritusmahdollisuudet on taattava

Kannanotto 16.9.2013. Vapaa julkaistavaksi.

Helsingin yliopiston syrjinnän vastaisen suunnitelman (2005) mukaan kaikki opiskelijat tulee ottaa huomioon niin, että he voivat tasa-arvoisesti osallistua toimintaan. Myös Opiskelijaneuvonta kertoo Flammassa, kuinka monilla tavoin oppimisvaikeus voi ilmetä ja millaisiin tukitoimenpiteisiin sekä järjestelyihin opiskelija on tällöin oikeutettu. Sivuilla mainitaan esimerkiksi, että ”vamman tai sairauden perusteella voi tenttiin saada lisäaikaa, tietokoneen kirjoitusvälineekseen tai muuta vastaavaa henkilökohtaisten tarpeiden mukaan.” Nämä periaatteet pohjautuvat perustus- ja yhdenvertaisuuslakiin.

Todellisuus on tällä hetkellä kuitenkin toinen. Monet yliopiston lehtorit ja muut yliopistolla työskentelevät eivät huomioi oppimisvaikeuksia opetuksessaan. Opiskelijat, joilla on oppimisvaikeuksia, eivät ole saaneet mahdollisuutta suorittaa opintojaksojaan vaihtoehtoisella suoritustavalla tai tenttiin ei ole tehty erityisjärjestelyjä oppimisvaikeus huomioiden. Tämä on ristiriidassa yliopiston periaatteiden kanssa.

Myöskään tiedottaminen ei toimi. Teettämämme kyselyn perusteella vain murto-osa oppimisvaikeuksista kärsivistä käyttäytymistieteellisen opiskelijoista on ilmoittanut vaikeudestaan yliopistolle, saati sitten saanut tukitoimia. Yksikään vastaajista ei ollut samaa mieltä väittämän ”Oppimisvaikeudet huomioidaan hyvin tiedekunnassamme” kanssa.

Helsingin yliopistossa opiskelee paljon opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeuksia. Saamiemme vastausten perusteella yleisin näistä on lukihäiriö. Lukitodistusten hankkiminen maksaa ja se pitää kaiken lisäksi uusia puolen vuoden välein, jotta se kelpaa Helsingin yliopistossa. Mielestämme tämä on kohtuutonta. Lukitodistuksenkaan avulla moni opiskelija ei ole saanut tarvitsemiaan järjestelyjä oppimisen tueksi.

Monen oppimisvaikeuden, esimerkiksi lukihäiriön, huomioiminen ei vaadi paljon. Opiskelijalle voisi lähettää luentojen diat etukäteen, tenttiin voisi antaa lisäaikaa ja mahdollisuuden suorittaa tentin tietokoneella, tai opiskelijalle voisi tarjota vaihtoehtoisia tapoja opintojaksojen suorittamiseen. Yliopistolla on olemassa sekä periaatteet että mallit käytännöistä, joiden mukaan opiskelijoiden oppimisvaikeudet tulisi huomioida. Niitä ei kuitenkaan noudateta.

Tiedon levittämiseen tulisi olla hyvät väylät, jotta yliopiston henkilökunta olisi tietoinen vastuustaan ja opiskelijat olisivat tietoisia oikeuksistaan oppimisvaikeuksiin liittyen. Ensimmäisen vuoden opiskelijoille tulee kertoa saatavilla olevista tukitoimista heti opiskelujen alkaessa. Joidenkin opettajien hyvien käytäntöjen, joita jo nyt on olemassa, tulee levitä koko henkilökunnan tietoisuuteen. Kerran hankitun lukitodistuksen täytyy pysyä voimassa pidempään kuin puoli vuotta.

Oppimisvaikeus ei saa olla syy sille, että opinnot jäävät kesken tai viivästyvät. Kaikille tulee tarjota yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja toivomme, että tämä toteutuu tulevaisuudessa. Kuten Helsingin yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa (2013–2016) todetaan: ”esteettömässä ympäristössä kaikki pystyvät toimimaan tasavertaisesti riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista, jotka liittyvät – – oppimisvaikeuksiin.” Etenkin käyttäytymistieteellisen tiedekunnan ammattilaisten tulisi tietää, kuinka erilaiset opiskelijat kohdataan: sen tulisi olla käyttäytymistieteellisen tiedekunnan erityisalaa ja esimerkki muille tiedekunnille.

Tätä kannanottoa saa vapaasti julkaista eteenpäin. Se on jopa suotavaa.

Julkaistu 16.9.2013.

Condus ry
Peduca ry
Erikeepperi ry
Kopeda ry
Aikuiskasvatuksen kilta ry
Phenomena ry
Foni ry
Didacta r.f.

Lisätietoja:

Condus ry:n edunvalvontasihteerit Ilkka Muukkonen ja Tommi Mäki
edunvalvonta[at]condus.fi p. 050 321 7068 ja 041 532 1579

Peduca ry:n edunvalvontavastaava Jouni Vainio
jouni.w.vainio[at]helsinki.fi p. 050 406 5790

Koottuja vastauksia kyselystä oppimisvaikeuksista kärsiville:

”Pidennetty tenttiaika voisi olla hyvä vaihtoehto minulle. En ole tiennyt että sellaista voi edes hakea.”

”Puhuttaisiin aluksi jo, että tukitoimet ovat mahdollisia niin, ettei kaikkea tarvitsisi selvittää alusta saakka itse.”

”En ole ilmoittanut vaikeuksista koska minulle on sanottu että apua ei saa kuitenkaan.”

”Lisää tietoa mitä tukitoimia voi saada. Heti fuksivuonna mieluiten.”

”Pidennetty tenttiaika olisi saattanut olla hyödyksi, sillä tenteissä meni kyllä aina viimeiselle minuutille.”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s